Sunday, January 18, 2009

Spotify och klassiskt

Har hamnat i Spotify-träsket.

Jag har ett ganska stort bibliotek med mp3or, runt 60 gig, varav ungefär hälften är rippade från skivor jag äger. Det som verkligen saknas där är klassiskt. Jag har försökt ladda ner klassisk musik, men den brukar vara dåligt taggad och man har ingen aning om vad det är för inspelning man lyssnar på.

På Spotify har jag hittat nästan alla inspelningar jag velat höra, men inte kunnat för att de är svåra att få tag på (på CD).
Följaktligen har jag lyssnat på Arvo Pärt i Paavo Jarvis inspelningar. De är fantastiska.
Det hela slutade i att jag såg 24 Preludes for a Fugue och blev helt förälskad i vad som kan vara en av de flummigaste människor jag sett i en dokumentär.
Ett litet klipp, där Arvo berättar om Fur Alina:




Hur som helst tycker jag mycket om Spotify, men eftersom jag inte kan få ner musik till ipoden tror jag inte det kommer förändra hur jag lyssnar på musik. Dessutom saknas väldigt mycket som jag skulle vara intresserad av att lyssna på.
Det är dock riktigt kul att leta efter konstiga saker... Röda Armens orkester och kör sjunger God Save the Queen

No comments: