Thursday, June 11, 2009

Dikten och verkligheten

Mitt första långfilmsmanus handlade om en väldigt ung man, på gränsen till pojke, som precis kommit ut från en ungdomsanstalt för ett i ung ålder begått dråp. Om ni sett Boy A så vet ni ungefär hur mitt manus såg ut (fast jag skrev det innan jag hört talas om den filmen).
I ett väldigt tidigt synopsis så var anledningen till dråpet en kärlekstriangel, men jag bestämde mig för att det var alldeles för otroligt och inte skulle fungera, all trovärdighet skulle försvunnit.
Det var riktigt, riktigt obehagligt att läsa morgontidningarna idag.

Ulrika By är den enda journalist som verkar förstå sig på ungdomar. När Expressens skribent använder uttrycket "den lilla figuren" om någon som erkänt dråp (och är misstänkt för mord), är By den enda som vågar ge sig på tanken att ungdomar faktiskt har känslor, och att de kan göra ont.

No comments: